travellingwithrosemaryn.reismee.nl

Another place, another culture (part I; school)

Hoihoi allemaal,

Weer eventjes iets anders naast een update, ik ga ik deze kleine ‘series’ schrijven over de cultuur verschillen tussen Australië en Nederland. Om jullie op deze manier te laten zien hoe dingen er aan toe gaan aan de andere kant van de wereld. En in deze blog ga ik het dus hebben over school.
Over het algemeen vind ik zelf dat het schoolsysteem compleet anders is dan in Nederland.
Het grootste verschil begint al met wat je aantrekt in de morgen, je uniform. In de eerste weken vond ik dit best vervelend, want je eigen kleding is toch een stuk comfortabeler. Je kijkt dan ook om je heen op school en denkt 'wat heeft iedereen toch van die apenpakjes aan’ maar ondertussen draag je zelf ook eentje. Er wordt ook best streng gedaan over deze uniformen, een eigen trui over je uniform dragen is dan ook ‘not done’. Het wordt dragen van je uniform gezien op een manier dat je de school respecteert en trots bent op je school.
School begint om 08:50, wel wat later dan dat ik gewent ben maar als ik hoor waar alle andere leerlingen vandaan moeten komen is dit ook best logisch. Sommige zitten zo een uur in de bus of auto naar school. Dat simpel met het fietsje naar school gebeurt dan ook bijna niet, soms 4 of 5 fietsen zien staan in de fietsenrekken is al heel wat. Vanaf een uur of 08:30 komt iedereen binnen druppelen, omdat school om 08:50 begint gaan vanaf dat moment ook de hekken op slot. Daarna moet je via het administratie gebouw naar binnen. Nog steeds vind ik het best gek dat er hekken om de school zijn die tijdens school op slot gaan. Als je een ‘free period’ (tussenuur) hebt kun je dus niet de school verlaten, laat staan als je laatste uur uitvalt.
De lessen zijn wel heel anders dan die in Nederland, hoe goed gestructureerd en goed voorbereid onze lessen zijn zul je hier niet snel zien. Dit kan er natuurlijk aan liggen dat ik havo heb gedaan en het schoolsysteem in Australië meer gericht is op vmbo tl/mavo niveau. Op mijn school gebruikt iedereen een laptop, boeken en schriften meedragen hoeft dus niet want die halen ze van het internet. Maar kluisjes hebben ze alleen als je er eentje wilt huren. Omdat iedereen een laptop gebruikt zie ik dan ook erg vaak om mij heen mensen die op Facebook, youtube of spelletjes zitten te spelen op hun laptop. De leraren zien de leerlingen ook meer als een soort vrienden dan dat zij de onderwijzers zijn. Opvallend in mijn eerste dagen was dat er maar weinig mensen zijn die hun vinger opsteken als ze iets willen zeggen, maar dit gewoon direct door de klas heen schreeuwen.
(laatste lesje voor de vakantie)
De dag bestaat uit vier ‘periods’ (lessen), de lessen duren 01:15 behalve de eerste van de dag die duurt 01:25. Soms duurt dit wel wat lang maar ondertussen ben ik er wel wat aangewend geraakt. Na de eerste les is een pauze van 20 minuten en dan weer twee lessen. Vervolgens een pauze van 40 minuten en dan is er nog een les te gaan.
In de pauze zit iedereen buiten op het schoolterrein, alleen met slecht weer mogen de leerlingen gebruik maken van lokalen om pauze te houden. Een aula kennen ze hier niet, wel een kantine die eigenlijk nog best duur is. Tijdens de pauze spelen sommige kinderen spelletjes (basketbal, korfbal, voetbal of een spelletje met een klein balletje) of ze zitten op de grond. Op de grond zitten ze dan vaak met hun benen gekruist, hier kan ik alleen nog steeds niet aan wennen want na tien minuten beginnen mijn enkels al pijn te doen, laat staan dat je dit voor 40 minuten moet doen haha.
Op dinsdag ziet het er alleen ietsje anders uit, er is namelijk na de eerste les altijd een ‘assembly’. Dit is een heel gebeuren in de sporthal waarbij er allerlei nieuws over de school wordt verteld door de directrice; evenementen, slecht gedrag van leerlingen, het dragen van je uniform etc. Het begint allemaal met een opening van een van de 4 leerlingen uit year 12 leerling die bij de school ‘leadership’ horen. Vervolgens wordt het Australische volkslied gezongen en komen er verschillende leraren aan het woord. Ondertussen staan leraren overal om je heen die je direct corrigeren als je maar loopt te klieren. Het eindigt vaak met een awards uitreiking voor leerlingen die een bijzondere prestatie hebben geleverd. Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik dit alles voor de eerste keer meemaakte mijn eerste gedachte was ‘wat voor communistisch gebeuren is dit zeg?’. En iedere keer blijft het weer een gek gebeuren, maar het schijnt hier al op de basisschool plaats te vinden. Een assembly kan een halfuurtje duren maar ook een uur en vijftien minuten, spanningsboogjes beginnen dan ook wel op te raken bij veel leerlingen.
Om 15:00 gaat de laatste bel en dan wordt het hek ook weer open gedaan. Met lawaai loopt iedereen naar de bushaltes want iedereen wilt zo snel mogelijk de bus pakken. Als scholier hoef je niet te betalen voor de bus, zodra de buschauffeur jou uniform ziet weet hij of zij genoeg.
Huiswerk kennen ze hier ook niet zoals wij dat kennen, het is vaker een werkstuk dan opdrachten maken. Voor mij is dit vaak wel fijn want dan krijg ik een andere opdracht die ik dan na een week al inlever waar de leraren dan heel verbaast naar kijken met een blik van ‘dat doe je snel’. Het is wel interessant om bijvoorbeeld iets over de Australische cultuur te onderzoeken en dat dan nog eens in je beste Engels te verwerken.
Zoals in een paar blogposts geleden had ik jullie vertelt over graduation. Dit is ook wel een soort van verschil met Nederland want hier hebben ze al een diploma uitreiking voordat ze het officiële eindexamen hebben afgelegd. Maar het wordt dan ook gezien als het ‘volhouden’ van je middelbare schooljaren. De leerlingen kunnen er voor kiezen om hun eindexamen (HSC) af te leggen en daardoor direct naar de universiteit te gaan of via TAFE (volwassene onderwijs). Voor de graduation dag is er een ‘muck up day’ (kolderdag/examenstunt), maar de rest van de school wordt er niet echt bij betrokken.
Ik hoop dat dit een beter beeld heeft gegeven voor jullie hoe het Australische schoolsysteem er uit ziet en helemaal voor de personen die er zelf over nadenken om een jaar high school te volgen in Australië :)
Liefs,
Rosemaryn

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active